Ora et labora
Mutta miksi kristityt ovat niin kommunismin vastaisia ja miksi kommunistit ovat niin kristinuskon vastaisia? Onko Marxin asema auktoriteettina niin merkittävä, että käsitteestä uskonnosta "oopiumina kansalle" ei voida luopua? Kommunistithan eivät ole mitenkään erityisen rationaalisia ihmisiä, uskovathan he esim. talousasioissa kaikenlaiseen magiaan, ja kommunismin romahdettua marxilaiset ovat päätyneet mm. vihreisiin liikkeisiin, joiden tiedetään suhtautuvan myönteisesti kaikenlaiseen hömppään (vaihtoehtoinen lääketiede, sukupuolen - genderin - biologittomuus, Gaia-teoria jne.).
Raamattu on läpeensä sosialistinen kirja. Raamatun mukaan raha on kaiken pahan alku ja juuri, itsekkyys on paha asia ja yhteisomistus rulaa:
Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä. He myivät talonsa ja tavaransa, ja rahoista jaettiin kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi. (Ap.t. 2:44-45)
Koko uskovien joukolla oli yksi sydän ja yksi sielu. Kukaan ei pitänyt omanaan sitä, minkä omisti, vaan kaikki oli heille yhteistä... Ne, jotka omistivat tilan tai talon, myivät sen ja luovuttivat kauppasumman apostolien haltuun, ja näiltä jokainen sai rahaa tarpeensa mukaan. (Ap.t. 4:32-35)
Seuraavassa Pyhä Henki lahtaa ahneita kapitalisteja, jotka eivät suostu kollektivisoimaan omaisuuttaan:
Muuan Ananias-niminen mies myi yhdessä vaimonsa Safiran kanssa maatilan, mutta pani vaimonsa tieten osan kauppahinnasta syrjään. Loput hän luovutti apostolien haltuun. Silloin Pietari sanoi: "Ananias, miksi olet antanut sydämesi Saatanan valtaan? Miksi yritit pettää Pyhää Henkeä ja jättää maatilan hinnasta osan itsellesi? Tilahan oli sinun, kun et vielä ollut myynyt sitä, ja sinun olivat myös rahat, kun sen myit. Kuinka saatoit ryhtyä tällaiseen tekoon? Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle." Nämä sanat kuullessaan Ananias lyyhistyi kuolleena maahan, ja kaikki, jotka olivat tätä kuulemassa, joutuivat kauhun valtaan. Nuoret miehet kietoivat Ananiaan ruumiin vaatteeseen, kantoivat hänet ulos ja hautasivat hänet.Kolmisen tuntia myöhemmin tuli Ananiaan vaimo sisään, tapahtuneesta mitään tietämättä. Pietari kysyi häneltä: "Sano minulle, tähänkö hintaan te maatilan myitte?" "Niin, juuri siihen hintaan", vastasi nainen. Silloin Pietari sanoi: "Kuinka te yksissä tuumin ryhdyitte koettelemaan Herran Henkeä? Kuuletko askelia oven takaa? Ne, jotka hautasivat miehesi, kantavat täältä myös sinut." Siinä samassa nainen kaatui kuolleena Pietarin jalkoihin. Nuoret miehet tulivat sisään ja näkivät naisen kuolleen. He veivät hänet pois ja hautasivat hänet miehensä viereen. Kauhu valtasi koko seurakunnan ja kaikki jotka tästä kuulivat. (Ap.t. 5:1-11)
Seuraavassa vielä hyvä ohje niille, jotka eivät muuten hyväksyisi kollektiivien johtajia:
Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta. Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen. Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta. Sen vuoksi te verojakin maksatte, sillä viranomaiset ovat Jumalan palveluksessa, kun he hoitavat tehtäviään. Antakaa jokaiselle se, mikä hänelle kuuluu: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia. (Room. 13:1-7)
(Ylläoleva on varmasti ollut niiden tuhansien johtajien mieleen, jotka ovat pyrkineet oikeuttamaan asemansa muin kuin demokraattisin perusteluin.)
Luostarilaitoksessa kehittyi ajatus rukoilemisesta ja työnteosta, mutta luostarilaitoksetkin olivat käytännössä kollektiiveja. Max Weberin mukaan kapitalismin syntyyn vaikutti kristinuskon kehittyminen protestantismin suuntaan, mutta ei henkilökohtaisen omaisuuden akkumulaatioon ainakaan Raamatusta löydy mitään perusteita. Ehkä protestantismi on tässä mielessä jonkinlainen kristinuskon perversio.
Kristinusko on muutenkin yhteensovittamaton länsimaisten arvojen kanssa. Tästä huolimatta mm. moni amerikkalainen kristitty uskoo demokratian, kapitalismin ja vapauden olevan Jumalan lahjoja ihmiskunnalle, vaikka Raamattu on mitä vihamielisin näitä länsimaiden peruspilareita kohtaan.
Labels: classical liberalism, culture, economy, egalitarianism, finnish, individualism, religion, socialism
1 Comments:
Anarkokapitalisti yrittää sovittaa yhteen kristinuskoa ja kapitalismia:
The Tension Between Economics and Religion (video)
mp3
Post a Comment
<< Home